Dec 1, 2011

Senyuman Disember


Assalamualaikum dan salam sejahtera gua ucapkan. Alhamdulillah syukur pada Allah swt yg menganugerahkan ketenangan. Sesungguhnya setiap apa yg berlaku adalah dengan izinNya. Masalah yg menyebabkan kita stress tahap nak hantuk kepala ke dinding, sedikit demi sedikit dapat kita atasi. Semua yg berlaku pun adalah dengan kehendak Allah.. Thank you Allah..

Hari ni, bukan hari ni sejak semalam sebenarnya. Gua dah mula reti senyum semula. gua mampu senyum dah walaupun senyuman gua tak sampai ke cuping telinga. Tapi gua yakin senyuman ni mampu cairkan Neelofa. Senyuman gua tika ini belum lagi pulih sepenuhnya. Kalo pulih gua tak akan senyum sebaliknya gua akan renggah gelak sambil guling-guling tepuk-tepuk perut.

Gua motivasikan diri gua dgn dengan mengambil globe yg sebesar bola futsal dan gua letakkan depan gua. Betul-betul depan mata gua. Gua tenung pusing-pusing tgk satu dunia sambil menongkat dagu atas tangan kiri manakala tangan kanan gua memutar globe tersebut dengan tempo yg perlahan. Rupanya banyak negara gua belum pi. Negara yg gua ingin pergi buat masa ni adalah India. Sebab apa India? Jawapannya tiada disini. Bila gua tengok globe tu, gua dapat muhasabah diri gua. Manusia sedang sibuk bina itu ini dan ia akan lenyap satu hari nanti, kita semua akan mati, segala masalah kita akan tinggalkan kat dunia. kita hanya bawa iman dan amal. sejauh mana taat perintah Allah ikut sunah Nabi saw itulah kejayaan kita.

Rumusan gua dari globe tersebut, walau sebesar atau sebanyak mana pun masalah yg gua hadapi ianya bukan bersifat kekal. Kalo kekal pun mungkin sampai umur 63 tahun cukup Alhamdulillah. Pisahnya jasad dan nyawa maka terpisahlah masalah dunia..

haiii badan & nyawa....

.

27 comments:

  1. selamat kembali waqheh
    selamat kembali ketenangan
    doakan kamu sekeluarga sentiasa dilapangkan jalan menuju bahagia

    ReplyDelete
  2. Neelofa???

    aku suka rumusan tuh! masalah duniawi je kan.. masa dia tengah datang..hadap ajelah. jgn lari.. sebab jauh mane pon lari..tetap takkan setel.. bila problem dah setel..baru boleh mati dengan aman... :)

    ReplyDelete
  3. ...dah habis ka? Bila boleh aku start cari gaduh dgn ko?

    Kuikuikuik!

    Beb, aku pun stress nie. Org dpt gaji, hepi. Aku dpt gaji, stress. Stress nak byr utang. Kang tak byr, muflis lak kang. Nasib badan. Apa ley bt, dulu Najib masuk minang, aku tolak .Kan da dpt kat Big Momma. Aisehh! Klu tak, jenuh aku ley pulun duit korang seme. Wahahahah!

    ReplyDelete
  4. bila duk sorang2 n pikir kejadian alam, hati kau mesti tenang.sebesar-besar masalah kita, ada masalah yang lagi besar bagi orang lain.hadap sambil senyum bro.hehe

    ReplyDelete
  5. kadang rasa penat dok dunia.
    jom pi tempat lain...

    :p


    .

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. haku gagal mencari koneksi antara globe dengan masalah yg tak bersifat kekal hahaha

    ReplyDelete
  8. Gua jenis yg tetap senyum walau gua tension tahap gila babi..kalau gua tak boleh kawal.. gua masuk masuk bilik air.. gua nangis ! Caya??

    bro waqheh.. semakin berusia..semakin banyak yang menyesakkan dada.. kena hadapi juga..

    ReplyDelete
  9. ell,
    hehee...nantikan entri loklaq yer...

    fida ghazi,
    kah kah kah...cheyyy aku mulai ketawa terbahak dah

    ReplyDelete
  10. fara,
    ok gua rasa dah boleh dikacau oleh lu..silakan

    penjajah.
    gua tak larat nk senyum sgt

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. lu jgn stres stres bro. kang cepat nau tua

    ReplyDelete
  13. masalah dunia ni..lagi kau taknak fikir lagi dia kejar kau....
    lain kali buat derk je.....selesai slow2
    jangan stress2 sangat...x baik untuk kesihatan..
    meh ikut aku cuti2 malaysia..

    ReplyDelete
  14. sebesar besar globe tu saya tengok saya pernah sampai Malaysia je..

    ReplyDelete
  15. permasalahan duniawi takkan selesai sebelum kita menutup mata bro.

    tenangkan saja akal fikir itu dan ingat Tuhan ada mendengar setiap rintihan hamba-Nya.

    ReplyDelete
  16. Setuju.. Kita singgah ja kat bumi ni..
    Bagus la kalau dah boleh tersenyum.. :)

    ReplyDelete
  17. harapan lu pade Neelofa mng kuat...
    gu kagum...
    teruskan senyuman lu tu....
    harap2 lu masih dappat tidur sekatil ngn mem lu lagi..huhuhuuhu............

    ReplyDelete
  18. ada masalah pun ttp kene senyum..biar masalah cair ngan senyuman..hehehe

    ReplyDelete
  19. masalah memang sampai bila takkan selesai. mari bersenyum-senyum. :)

    ReplyDelete
  20. bila ditimpa masalah bertimpa2..guwa selalu igtkan diri..xde masalah,walo complicated mcmna sekalipun,yg xde penyelesaian..antara cepat dgn lambat je..guwa doakan yg baik2 aja buat lu di sana~ =)

    ReplyDelete
  21. india best.bleh jumpa katrina kaif..jgn kata masalah.boxer pon ntah kemana kalau jumpa dia..jom2!

    ReplyDelete
  22. senyum lah..ahaiii.cik mek molek. HHAA

    ReplyDelete
  23. masalah apa itu masalah, jangan cari masalah ye:)

    ReplyDelete
  24. jangan lebih senyum udah lah....nnti orang kata giler lak kan hehe



    http://ch000tz.blogspot.com/2011/12/www-11-wild-captured.html

    ReplyDelete