Sep 2, 2013

Dasar Budak Tak Makan Ajarq

Arhhhh!! lega aku rasa. Kantung pundi kencing yang aku tahan dari dalam bilik mesyuarat tadi dapat dilepaskan tanpa sekatan. (mesyuarat tergemparq kes sekolah kena bakarq). Rasa seolah tandas ini lebih nyaman dari duduk di dalam kelas mengajar budak yang semakin hari semakin keras kepala. Zzppppp... zip YKK ditarik habis tanpa sangkut. Sambil menapak keluar mulut terkumat kumit (menyumpah seranah) terkenangkan trajedi budak tak makan ajarq telah bakarq setor peralatan sukan sekolah.

Semasa melangkah keluarq, ada sorang murid yang sedang duduk atas qhubin (bebendul) tandas. Ditangannya ada lighter berwarna hijau. (Aku syak memang budak ni yang bakarq sekolah kelmarin). Aku rasa macam nak bubuh penendang betol2 kat dada dia. Budak ni memang tak makan ajarq sejak dari tingkatan 2 lagi.

Aku sound ke dia, “Hahh!!! hang dok buat apa tang ni? Awat hang nak bakarq sekolah ni plak? hahh!! pi bakarq pi bakarq aku nak tengok!!!!”. Budak tu bangkit dan pandang aku dengan muka tak puas hati. Dia kata plak kat aku "Cikgu cakap baik2 sikit! Kaki saya ketaq dah ni". Aku pandang dia balik, "Awat hang nak buat aku, nah buat!". Aku buat-buat muka cengey mata terjegil. Aku bawa budak tu jalan ke bilik guru. Sambil jalan dia boleh lagi kata kat aku. "Jangan bagi saya jumpa cikgu kat luarq, nasib baik saya pakai unifom sekolah ja ni". Aduhhh terbakaq aku dengarq, dok membuak2 marah. aku terajang mampoih budak ni. Nampak kebiadapan budak zaman sekarang. Tanpa rasa bersalah "gedeboakkkkk!!!" aku bagi penamparq belakang kepala dia, betul2 tepat kena tapak tangan. Padan!

Ishhhh!! kalau tak kerana kes tembak guru saman guru yang semakin hari makin kerap berlaku, memang aku dah balun budak ni. Lunyai!

Cerita asal  : Cikgu Iskandar (Kandaq)
Pendengar  : Aku, Apit dan Man Siam
Saksi          : Aku, Apit dan Man Siam gak
Waktu        : Lepas main bola
Tarikh        : 21 Ogos 2013

6 comments:

  1. makin kurang ajar kan budak skrg..ish ish

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...kurang ajar yg melampau lampau

      Delete
  2. Replies
    1. zaman gua dulu lagi samseng tapi hormat org tua...

      Delete
  3. kasihan para guru, makin hari makin mencabar dlm tugasannya mendidik anak bangsa...

    *kalo bunuh budak tu pun. ok gak tu...

    ReplyDelete
  4. Ada adik lelaki bakal menginjak sekolah menengah tak lama lagi. Sebagai kakak sulung, risau ni bukan main. Rasa nk suruh dia blajaq kt rumah jaa, mustahil =p

    ReplyDelete